Les investigadores Laura Bosch, del Grup d’Atenció, Percepció i Adquisició del Llenguatge (APAL) del Departament de Psicologia Bàsica de la Universitat de Barcelona, i Pilar Prieto, del Grup d’Estudis de Prosòdia del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, han presentat avui Abans de les primeres paraules, un web educatiu gratuït i pioner en aquesta àrea adreçat a pares i educadors per fomentar el desenvolupament de les habilitats comunicatives i lingüístiques dels infants de 0 a 12 mesos de vida. Mitjançant una àmplia galeria de vídeos, consells pràctics i material didàctic, el nou web explica els trets comunicatius que mostren els nens en l’etapa prelingüística i dóna eines per estimular-los i afavorir el desenvolupament del llenguatge i la interacció social posterior.

Disponible també en castellà i anglès, el projecte s’ha dut a terme amb la participació de la Universitat de Sheffield (Regne Unit) i dins del programa de recerca d’excel·lència RecerCaixa, que impulsa l’Obra Social la Caixa en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP).

Una etapa crucial per al desenvolupament de l’infant

Se sap que durant l’etapa prelingüística els infants són capaços de reconèixer els patrons prosòdics de la llengua (accent, ritme i entonació), diferenciar sons i entendre el significat d’algunes paraules, i que desenvolupen estratègies de comunicació i d’interacció amb l’adult que actuen com a precursores del llenguatge. Però per als pares l’evolució dels seus fills en aquest àmbit pot no ser tan fàcil d’apreciar com els progressos que l’infant fa en el seu desenvolupament motor.

Per tant, l’objectiu del projecte era doble: d’una banda, aprofitar les TIC per posar a l’abast de pares i educadors els coneixements més recents sobre quins són els precursors del llenguatge i sensibilitzar-los de la importància de potenciar-los i, de l’altra, estudiar aquests precursors des d’una perspectiva multidisciplinària integradora, i avaluar l’efecte de les respostes dels adults en el seu desenvolupament. En aquest sentit, els autors han dut a terme dos estudis científics que s’han publicat aquest any a la revista Infant Behavior and Development (en trobareu les referències al final de la nota de premsa). Un revela que els infants de nou mesos poden reconèixer el gest d’assenyalar integrat temporalment amb l’entonació de les paraules, i l’altre demostra que els infants de 12 mesos que desenvolupen l’habilitat d’atreure l’atenció dels adults fent servir dues modalitats comunicatives, les vocalitzacions i el gest d’assenyalar, mostren millors habilitats en el desenvolupament del vocabulari i dels inicis de la gramàtica als 18 mesos.

Per potenciar aquestes habilitats, el web s’estructura en diversos apartats que mostren, de manera evolutiva i mes rere mes, com es desenvolupa la comunicació i els inicis de l’aprenentatge del llenguatge en els nens dels 0 als 12 mesos, així com quins són i quan apareixen els precursors del llenguatge: la percepció del ritme i de l’entonació d’una llengua, els primers sons que emet, l’inici del balboteig, el seguiment amb la mirada, el gest d’assenyalar, etc. En cada cas s’ofereix informació pràctica i uns exemples d’interacció per fomentar-ne el desenvolupament de manera natural per mitjà de material audiovisual que mostra diversos nens i els seus pares en espais de la llar de famílies que han col·laborat voluntàriament en aquesta iniciativa.

L’eina recull també els consells d’un grup d’experts internacionals en aquest àmbit, com Danielle Matthews (Universitat de Sheffield), Sandra Trehub (Universitat de Toronto), Thierry Nazzi (Universitat de París V – Universitat René Descartes) i Ulf Lizkowski (Universitat d’Hamburg), que expliquen qüestions d’interès per als pares i els educadors, com per què és beneficiós cantar als nens i com es desenvolupa la percepció de la parla en els infants. També hi ha un apartat per resoldre dubtes freqüents, com per exemple quin efecte pot tenir en el desenvolupament del llenguatge que a casa es parlin dues llengües, o si el fet de veure vídeos en anglès pot facilitar l’aprenentatge d’una llengua estrangera.

Segons els autors, l’objectiu de la recerca ha estat crear una eina educativa de referència que aglutini tota la informació que es té actualment sobre aquest tema, fins ara dispersa, així com apropar el coneixement científic sobre aquest àmbit a la societat d’una manera creativa i efectiva, i seguint els nous models d’intervenció centrats en la família i la comunitat educativa.

Un dels beneficis que es poden derivar del projecte és la futura creació de protocols de reconeixement i detecció primerenca de perfils de risc sobre els quals dur a terme accions preventives, que podrien contribuir significativament a reduir la presència de dificultats de comunicació i llenguatge en edats més avançades del desenvolupament.

Font: Universitat de Barcelona

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by MonsterInsights