Investigadors de la Universitat de Barcelona participen en el projecte europeu Infrastructure and integrated tools for personalized learning of reading skill (iRead), en què es tracta de crear un conjunt de tecnologies i aplicacions digitals per incentivar, a través del joc, l’aprenentatge de la lectura i l’afició a llegir entre els infants. Universitats i empreses de jocs per a mòbil i ordinador treballaran conjuntament per dissenyar eines que detectin les dificultats individuals de cada infant a l’hora de llegir i l’ajudin a superar-los. El programari es posarà en marxa en diferents idiomes, concretament es crearan perfils per a l’anglès —com a idioma matern i com a llengua estrangera—, el castellà, l’alemany, el grec i el català.

«Cada nen tindrà els seus propis textos de lectura, i a través de diversos jocs es podrà detectar, per exemple, si té problemes amb les terminacions verbals, o amb qualsevol altra qüestió morfològica, sintàctica, lèxica, etc. A partir d’aquí, es proposen jocs per treballar els aspectes que li costin més», explica el professor de la Facultat de Filologia de la UB Roger Gilabert, investigador principal del projecte a la Universitat de Barcelona, en el qual també participa la professora de la mateixa Facultat Sara Feijoo. «La idea és que els infants es diverteixin, però que aquesta diversió sempre sigui a través del treball amb la llengua», subratlla Gilabert.

iRead, que té com a objectiu l’aprenentatge, ensenyament i avaluació de la lectura, està integrat per disset universitats i empreses europees. La Universitat de Barcelona és l’únic participant de l’Estat espanyol.

Des de la UB es faran els perfils de l’iRead en castellà, català i anglès com a llengua estrangera. Després d’un primer any dedicat a aquesta tasca, a continuació se seleccionaran entre deu i quinze escoles catalanes i es donarà formació al professorat per utilitzar l’iRead en la docència de la lectura. En el tercer any del projecte es repartiran tauletes als alumnes d’aquestes escoles perquè comencin a usar el programari. Finalment, el darrer any del projecte està destinat a analitzar els resultats obtinguts.

Cada tauleta inclourà una biblioteca amb els textos per llegir, una aplicació per a la lectura i una base de dades de jocs. Aquests elements interrelacionats crearan una experiència personalitzada per a cada estudiant mitjançant les anomenades analítiques d’aprenentatge (learning analytics), que estudien les dades en els processos d’ensenyament. Per dissenyar el sistema d’iRead, els investigadors tenen l’experiència de l’anterior projecte europeu iLearnRW, que es va centrar en nens amb dislèxia de parla anglesa o grega.

El projecte iRead el coordina la investigadora Asimina Vasalou, de l’University College de Londres. En el cas de la Universitat de Barcelona, Roger Gilabert i Sara Feijoo hi treballen en el marc del Grup de Recerca en Adquisició de Llengües, dirigit per la catedràtica Carme Muñoz.

Font: Universitat de Barcelona

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by MonsterInsights