
El dilluns 14 de juny tindrà lloc a Terrassa la gimcana tecnològica amb dispositius mòbils, anomenada Terrassada21: una iniciativa educativa creada per equip Lacenet.org.
En aquesta edició de 2021 hi participaran 5 instituts: Institut Can Roca, Institut Jaume Cabré, Institut Matadepera, Institut Montserrat Roig i Institut Torre del Palau, la qual cosa comporta la implicació d’uns 600 alumnes de 3r d’ESO, i l’organització del Centre de Recursos Pedagògics de Terrassa.
L’objectiu d’aquesta activitat és que els alumnes aprenguin a localitzar qualsevol punt d’una ciutat tot combinant els mitjans clàssics (targetes, mapes, etc.) amb l’ús de tecnologies (internet mòbil, geolocalització, codis QR, realitat augmentada, etc.) aplicant el treball cooperatiu en petits grups. Es podria descriure com una gimcana urbana utilitzant tecnologies mòbils.
L’origen del projecte se situa l’any 2013 quan un grup de professors de l’Institut Cal Gravat de Manresa va preparar una activitat de geolocalització a partir de l’ús de dispositius mòbils i aplicacions gratuïtes a la ciutat de Barcelona. Va néixer així, la Barcelonada. Des de llavors, ha crescut moltíssim en nombre de participants i seus. En l’edició de 2015 s’hi afegeix l’equip de robòtica de la UPC.
Actualment el WMCP s’implementa a diverses ciutats: Alcoi, Barcelona, Castelló, Elx, Vitòria-Gasteiz, Igualada, Manresa, Terrassa, València, Valls i Xixona.
En aquesta edició de 2021 s’han hagut de tenir en compte les mesures sanitàries indicades contra la pandèmia, i per això l’organització ha decidit adaptar-la i fer-la en format gimcana, 100% digital, amb grups bombolla.
La Terrassada21 arrencarà amb un joc d’escapament digital basat en la història del cinema a la ciutat de Terrassa i els grans protagonistes del cinema relacionats amb la nostra ciutat. La narrativa del joc girarà entorn d’un cas fictici d’espionatge industrial en un festival de cinema internacional organitzar per Terrassa City of Film. D’aquesta manera es vol retre homenatge al món de la cultura i de les arts, tan afectats per la pandèmia.
Una de les proves de la gimcana consisteix a fer una entrevista a actors, cantants, grups de dansa o de cultura popular, que faran palès la necessitat de tornar a recuperar les seves activitats amb normalitat tan aviat com sigui possible.
Un cop l’alumnat aconsegueix la clau per obrir un maletí, accediran a un dels nou itineraris virtuals que els portaran a descobrir 30 indrets emblemàtics de la nostra ciutat, com ara edificis representatius, entitats de la ciutat, xemeneies, i d’altres elements del patrimoni cultural de Terrassa.
En petits grups col·laboratius, i ajudats de les tecnologies mòbils, hauran de resoldre preguntes tipus trivial sobre aquests indrets, tot completant les 5 proves de la gimcana, basades en la seva capacitat creativitat tot fent servir la fotografia i el vídeo, per tal de deixar empremta a la xarxa social Instagram, com són: un vídeo amb una cita literària, una prova bookface, l’entrevista al món de la cultura, una prova d’identificació de plantes o arbres de l’entorn, i finalment una foto lliure artística.
Podreu observar les proves realitzades en les següents etiquetes a Instagram: #wmcp21 i #TRSada21.
La Terrassada21 finalitzarà amb la retransmissió de les millors creacions fetes per l’alumnat, així com dels vídeos i participacions musicals de l’alumnat de 4t d’ESO de l’institut Torre del Palau, via streaming pel canal YouTube del Centre de Recursos Pedagògics, i amb una foto mural realitzada amb les fotografies de les mans dels alumnes dels diferents grups que han participat en la gimcana, sota l’etiqueta #posahilamàTerrassa.
Les tecnologies mòbils poden ser una eina educativa emmarcada en projectes creatius, de descoberta i d’aprenentatge. En un curs tan especial com aquest, han ajudat moltíssim a la realització de les classes. La Terrassada21 és una bona prova d’això.
Més informació al web de la Terrassada21: http://www.wmcproject.org/terrassa/
Font: WMC Project